El colesterol és una substància necessària per al nostre organisme i els seus nivells depenen de la producció pròpia del nostre cos i de la quantitat que ingerim a través de l’alimentació. Hi ha determinades situacions en les quals el nivell de colesterol augmenta, fins i tot arribant a valors perjudicials per a la salut, sobretot a nivell cardiovascular. Entre elles ens podem trobar: condició genètica (el nostre cos produeix colesterol en excés), antecedents familiars, edat (a major edat més possibilitat de tenir alt el colesterol), sobrepès, alimentació no adequada i la presa de certs medicaments (consultar al seu farmacèutic). Tenir el colesterol alt no acostuma a donar símptomes, una raó més de la seva perillositat, però es fàcil de detectar amb un simple anàlisis de sang. La freqüència d’aquestes proves depèn de l’edat, dels factors de risc i la història familiar.

Recomanacions:

Seguir una alimentació rica en fruites i verdures, cereals integrals o de gra i llegums.

Reduir el sobrepès.

Disminuir el consum d’aliments amb índex glucèmic alt, com els sucres i hidrats simples.

Ajustar el consum de carns vermelles a dos dies per setmana.

Introduir a la seva dieta els peixos i especialment els blaus rics en omega 3 (sardina, salmó, etc..) preferiblement de mida petita (per a evitar el consum de mercuri) i no més d’una ració de 150g a la setmana.

Evitar en la mesura del possible els fregits i guisats, i cuinar preferiblement a la planxa, al vapor o en papillote.

Es recomanable retirar el greix visible de la carn abans de cuinar-la.

Utilitzar la sal amb moderació. L’excés de sodi es molt nociu per al nostre cor i les nostres artèries. Evitar el consum de productes de pastisseria industrial, fregits i precuinats, rics en àcids grassos saturats que perjudiquen la seva salut.

Procurar fer exercici físic de tres a cinc vegades per setmana.

Preguntes freqüents

Quin es l’origen del colesterol?

La major part del colesterol del nostre organisme es produït pel fetge, encara que també prové d’alguns aliments com ara ous, carns i productes làctics sencers.

Què fa que el colesterol sigui bo o dolent per a la salut?

El colesterol viatja pel torrent sanguini embolicat dins d’unes partícules anomenades lipoproteïnes, de les quals hi ha dos tipus: LDL (conegut com a colesterol dolent) i HDL (que forma el colesterol bo). EL colesterol LDL es considerat dolent perquè es diposita en la paret de les artèries i forma les plaques d’ateroma. El colesterol HDL es considerat bo perquè transporta l’excés de colesterol de nou al fetge perquè sigui destruït.

Què són els triglicèrids?

Els triglicèrids provenen majoritàriament de la digestió dels greixos dels aliments, encara que també són produïts en part pel fetge i són el principal tipus de greix que transporta l’organisme. Constitueixen una font important d’energia i, com el colesterol, tendeixen a augmentar amb l’edat i/o el sobrepès. El valor normal és fins a 150 mg/dl. L’acumulació de majors quantitats, junt a nivells elevats de colesterol pot augmentar considerablement el risc de malaltia cardíaca (200 mg/dl).

Com perjudica el colesterol LDL a la meva salut?

L’excés de colesterol pot dipositar-se dins dels vasos que transporten la sang des del cor cap a la resta del cos i que es coneixen amb el nom d’artèries. L’acumulació de colesterol dins de les artèries –coneguda com a placa d’ateroma- farà que aquestes s’estrenyin, el qual s’anomena aterosclerosi, i que puguin arribar a bloquejar completament l’artèria, de manera que la sang no aconsegueixi fluir a través d’ella. Si aquest bloqueig passa a l’artèria coronaria, la qual subministra sang als músculs del cor, podria provocar un atac de cor, i si l’artèria que li subministra sang al  cervell es bloqueja, podria produir-se un infart cerebral.

Què faig si m’oblido una presa del medicament?

Si oblida una dosi prengui-la quan s’adoni, tret que estigui pròxima la següent presa. Mai prengui el doble de la dosis prescrita.

 

Font: Fitxa de recomanacions de Sefac