L’estrès és una reacció fisiològica que ajuda per exemple a evitar un perill i estar atent/a a l’entorn. Enfront de determinades situacions el cos comença a produir unes hormones perquè el cervell estigui alerta, per a contreure els músculs, o per a augmentar el pols, i produir així una resposta ràpida: “barallar” o “fugir”.

La resposta del cos a aquests estímuls es diu estrès agut, és un mecanisme de defensa i desapareix ràpidament passat el perill potencial. No obstant això, quan mantenim aquest estat durant molt de temps, apareix l’estrès crònic, en el qual el cos es manté alerta fins i tot quan no hi ha perill, i això pot causar problemes de salut.

 El fet de tenir els nivells de les hormones com el cortisol elevats durant llargs períodes pot produir símptomes o patologies com:

A curt termini:
-diarrea o restrenyiment
-mala memòria
-mal de cap
-falta d’energia o concentració
-problemes sexuals
-coll o mandíbula rígids
-cansament
-problemes per a dormir
-malestar d’estómac
-pèrdua o augment de pes


A llarg termini:
-pressió arterial alta
-insuficiència cardíaca
-diabetis
-obesitat
-depressió o ansietat
-problemes de la pell, com acne o èczema
-problemes menstruals

Com afrontar l’estrès?
1. Reconèixer l’origen i els símptomes: El primer pas per reduir l’estrès és reconèixer-lo. Es pot experimentar de diferents maneres: sentir-se irritable, enfadar-se, tenir insomni, mal de cap o malestar estomacal. Quins són els senyals de l’estrès en el seu cas? Una vegada es coneixen els senyals, es pot començar a afrontar.
Addicionalment, identificar les situacions que poden provocar estrès. Poden ser la família, l’escola, el treball, les relacions, els diners o els problemes de salut. Una vegada es comprèn d’on ve l’estrès és més fàcil obtenir eines per a afrontar-lo.

2.No es recomana intentar evitar l’estrès amb comportaments poc saludables com, per exemple:

– Menjar en excés
– Fumar cigarretes
– Beure alcohol
– Dormir massa o no dormir prou

3.Trobar tècniques saludables per a reduir l’estrès:


-Reconèixer les coses que no es poden canviar. Acceptar que no es poden canviar certes coses permet deixar-les anar i no alterar-se. Per exemple, no pot canviar-se el fet de conduir en hora punta. Però es poden buscar maneres de relaxar-se en el trajecte, com escoltar un podcast o un audiollibre.


-Evitar les situacions estressants. Sempre que sigui possible, mantenir-se allunyat/a de la font de l’estrès.


-Fer exercici. Realitzar activitats físiques tots els dies és la millor i més fàcil manera de superar l’estrès. Amb l’exercici, el cervell allibera substàncies químiques que milloren l’estat d’ànim.


-Canviar la perspectiva. Intentar desenvolupar una actitud més positiva davant els desafiaments reemplaçant els pensaments negatius per pensaments més positius.


-Fer una cosa amb la qual gaudir. Sense importar el que es triï, intentar fer almenys una cosa al dia per a un mateix.


-Aprendre noves maneres per a relaxar-se. Existeixen molts tipus, des de respiracions profundes i meditació fins a ioga i taitxí.


-Passar temps amb els sers estimats. Passar temps amb familiars i amics pot ajudar a sentir-se millor i oblidar-se de l’estrès.


-Dormir prou. Entre 7 i 9 hores totes les nits.


-Mantenir una dieta saludable. Evitar els refrigeris amb alts continguts de sucre i consumir moltes verdures, fruites, grans integrals, lactis i proteïnes magres.


-Aprendre a dir que no. Si l’estrès ve de fer massa tasques a casa o en el treball, establir límits.

4. Consultar amb un professional de la salut és la millor opció si no es pot manejar l’estrès per un mateix.