L’herpes oral és una infecció comuna de la zona de la boca. La infecció és causada pel virus de l’herpes simple tipus 1 (VHS-1).
Després de la primera infecció, el virus s’ “adorm” (es torna inactiu) als teixits nerviosos de la cara. Algunes vegades, el virus “desperta” (es reactiva) i produeix tibantor i  inflamació.
Les formes de contagi són a través de contacte pròxim amb una persona infectada, o tocant una lesió d’herpes oberta o alguna cosa que hagi estat en contacte amb el virus de l’herpes, com per exemple màquines d’afaitar, tovalloles, plats i altres articles que es comparteixen.

Símptomes

Els símptomes poden ser lleus o greus. En la majoria dels casos apareixen d’1 a 3 setmanes després d’estar en contacte amb el virus i poden durar fins a 3 setmanes.
Algunes persones presenten úlceres a la boca la primera vegada que entren en contacte amb el virus VHS-1. Altres no tenen cap símptoma.
Els símptomes d’advertència inclouen: cremor i/o formigueig prop dels llavis o la zona de la boca.
Abans que apareguin les butllofes, pot presentar-se:
• Mal de coll
• Febre
• Inflamació de ganglis limfàtics
• Dolor en empassar
Es poden formar butllofes a: genives, llavis, boca, gola
Si els símptomes tornen a aparèixer, generalment són menys greus en la majoria dels casos. I solen desencadenar-se per menstruació o canvis hormonals, estar al sol, febre, estrès.

Fases herpes oral:

Etapa 1: Símptomes inicials
Per a més del 85% de les persones que pateixen d’herpes labial, els episodis usualment comencen amb símptomes com el formigueig, dolor o picor al voltant dels llavis (els dies 1-2 d’un episodi).

Etapa 2: Progressió
A mesura que la infecció es desenvolupa (dies 2-4 d’un episodi), comencen a formar-se grups de butllofes vermelles, plenes de líquid. Aquest és el resultat del virus que està despertant, multiplicant-se i el cos començant a combatre’l.

Etapa 3: Ruptura
Al dia 4 o 5 de l’episodi, les butllofes poden trencar-se i pot tornar-se molt dolorós. En aquest moment, les butllofes exposades i nafrades començaran a formar una coberta mentre el cos comença el procés de curació.

Etapa 4: Formació de la coberta
Al voltant dels dies 5-8 d’un episodi, les cobertes estan formades. Sovint provoquen picor, poden arronsar-se i sagnar. Significa el final de l’episodi, i no s’han de tocar.

Etapa 5: Resolució
Quan el cos té el virus sota el seu control de nou, les cobertes començaran a caure. Per a la majoria de les persones, això ocorre els dies 8-10 des de l’inici dels símptomes sense medicaments. Hi ha medicaments que poden accelerar aquest procés.

Prevenció
• Aplicar-se un bàlsam humectant per a evitar que els llavis es ressequin massa.
• Evitar el contacte directe amb ferides ocasionades per l’herpes.
• No compartir utensilis com vasos ni altres elements si algú té herpes oral.

Les mesures a prendre són:
• Aplicar fred o calor a les ferides per a ajudar a alleujar el dolor.
• Rentar les butllofes suaument amb un sabó antisèptic.
• Evitar les begudes calentes, els aliments picants i salats, i els cítrics.
• Fer gàrgares amb aigua freda.

• Utilitzar cremes antivirals per a reduir el temps de curació de la ferida produïda per l’herpes, així com uns pegats específics per tal que no s’estengui a altres zones del llavi.
  • Si la freqüència d’aparició de l’herpes és elevada, consulta amb el teu metge, podries necessitar medicació.