La dieta mediterrània és un model d’alimentació que ha estat reconegut per la comunitat científica internacional com un patró alimentari dels més saludables i equilibrats del món. Basat en la trilogia del blat, la vinya i l’olivera, ofereix una varietat de productes molt important que permet combinar el plaer de la taula amb l’equilibri nutricional i cultural.

Nombrosos estudis de països diferents han posat de manifest el paper de la dieta mediterrània en la prevenció de malalties com els trastorns cardiovasculars, la diabetis o els diferents tipus de càncer, entre d’altres. Fins i tot, el Comitè Intergovernamental per a la Salvaguarda del Patrimoni Cultura Immaterial de la Humanitat, va declarar al novembre del 2010, la dieta mediterrània, Patrimoni Immaterial de la Humanitat de la UNESCO.

 

Entre les moltes propietats beneficioses per a la salut d’aquest patró alimentari, es pot destacar el tipus de greix que el caracteritza (oli d’oliva, peix i fruita seca), les proporcions en els nutrients principals que guarden les seves receptes (cereals i vegetals com a base de els plats i carns o similars com “guarnició”) i la riquesa en micronutrients que conté, fruit de la utilització de verdures de temporada, herbes aromàtiques i condiments.

 

Consells:

1.Utilitzar l’oli d’oliva com a principal greix d’addició.

2.Consumir aliments d’origen vegetal en abundància: fruites, verdures, llegums, xampinyons i fruita seca

3.El pa i els aliments procedents de cereals (pasta, arròs i especialment els seus productes integrals) haurien de formar part de l’alimentació diària.

4.Els aliments poc processats, frescos i de temporada són els més adequats.

5.Consumir diàriament productes làctics,principalment iogurt i formatges.

6.La carn vermella s’hauria de consumir amb moderació i si pot ser com a part de guisats i altres receptes, i les carns processades en quantitats petites i com a ingredients d’entrepans

7.Consumir peix en abundància i ous amb moderació

8.La fruita fresca hauria de ser les postres habituals. Els dolços i pastissos haurien de consumir-se ocasionalment.

9.L’aigua és la beguda per excel·lència a la dieta mediterrània. El vi s’ha de prendre amb moderació i durant els àpats.

10.Realitzar activitat física tots els dies, ja que és tan important com menjar adequadament.

 

Com puc saber si segueixo la dieta mediterrània? Descobreix-ho amb aquestes 14 preguntes: http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/alimentacio/la_dieta_mediterrania/test-segueixo-la-dieta-mediterrania/

 

https://dietamediterranea.com/ca/

http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/alimentacio/la_dieta_mediterrania/